Duurzame Pionier - Toyota neemt belangrijke stap met nieuwe bZ4X

Toyota heeft een lange geschiedenis als het gaat om duurzaamheid en het beschermen van het milieu. Maar het merk blijft niet stilzitten. De ambitie is groot. Of het nu gaat om de nieuwe bZ4X of daar voorbij.

De Toyota bZ4X omvat verschillende innovatieve functies, zoals een optioneel zonnepaneeldak en een geavanceerd vierwielaandrijvingssysteem, die helpen de prestaties en efficiëntie van het voertuig te maximaliseren. De bZ4X belooft een game changer te worden in het aanbod van elektrische voertuigen. Met een mix van bruikbaarheid, duurzaamheid en geavanceerde technologie die het onderscheidt van de rest.

De bZ4X is Toyota's volledig elektrische personenwagen. Het ontwerp is extravert en outgoing, en een belangrijke auto voor Toyota’s toekomst. De fabrikant heeft namelijk als doel om tegen 2050 niet alleen CO2-neutraliteit te bereiken, maar wereldwijd volledig emissieloos te opereren.


Next Generation

Het is één van de vele voorbeelden van hoe Toyota zich inzet voor een betere wereld. Een betere plek voor de volgende generatie. Hoe ze dat voor ogen hebben? Business Insider sprak met Erwin Jongh, programma manager Zero Emission bij Toyota & Lexus Nederland.

“Toyota is al heel vroeg begonnen met duurzaamheid,” vertelt Jongh. “We hadden in 2001 als eerste een recycling-afdeling. Ook belangrijk is het interieur dat we maken van hennepbladeren sinds 2004. Deze worden in Indonesië in onze eigen plantage gekweekt."

"Een grote plantage zorgt ervoor dat er heel veel CO2 wordt omgezet in zuurstof tijdens het groeien van de boom. Dat draagt bij aan het milieu en daarna kunnen we van die hennepbladeren hoge kwaliteit kunststof maken door ze dwars over elkaar heen te leggen en te persen. Een techniek zoals ze dat bijvoorbeeld ook bij carbon fiber doen. In steeds meer van onze auto’s zie je dit terug, terwijl je als klant enkel een hoogwaardig kunststof ervaart."

Ontdek de Toyota bZ4X.

Pionieren

Toyota, opgericht in 1937, is vandaag de dag één van ’s werelds grootste autofabrikanten met een jaarlijks productieaantal van zo’n 10 miljoen auto's. Groot geworden in de jaren 60, stonden ze in de jaren 70 al bekend om het produceren van zuinige auto’s.

In 1997 werd dit imago verder versterkt met de introductie van de allereerste Toyota Prius: de eerste hybride van het merk. Nu, ruim 25 jaar later, zijn hybrides niet meer weg te denken uit het straatbeeld en spelen ze een belangrijke rol in het terugdringen van CO2-uitstoot.

“Tachtig procent van de auto’s die we in Nederland verkopen zijn hybride elektrisch,” aldus Jongh. “En in die 25 jaar is het gelukt om die auto’s tussen de 50 en 80 procent van de tijd elektrisch te laten rijden. Ruim voordat de infrastructuur voor opladen in ontwikkeling was.”

Item 1 of 3

EV Rij-coaching

Inmiddels verkoopt Toyota meer dan veertig verschillende modellen met een hybride-elektrische aandrijflijn. Met daarbij de waterstof elektrisch aangedreven Mirai en sinds kort de volledig batterij elektrische bZ4X. Voor Nederland met zijn goede laad-infrastructuur een belangrijke auto. De SUV is Toyota’s eerste batterij elektrische auto en een belangrijke zet voor het automerk om tot het Zero Emission-doel te komen.

Jongh: “Uiteindelijk willen we alles wat we uitstoten terugbrengen naar nul. We kijken daarbij naar alles dat we uitstoten en/of verbruiken. In 2050 moet de teller daarvoor wereldwijd op nul staan. Al zullen we, voor wat betreft Nederland, al tegen 2030 alleen nog maar zero emission auto’s op de weg zetten.”

Volgens Jongh gaat het echter nog veel verder dan alleen auto's op de weg zetten. Ook de ‘productie en recycling’ moet op orde zijn volgens de programma manager Zero Emission.

“Neem de batterij van de bZ4X. Dat is een aanzienlijke, dus zorgen we dat we dit zo duurzaam mogelijk doen en garanderen we dat hij minstens tien jaar meegaat en bruikbaar blijft. Ook daarna kunnen we ‘m terugnemen en bewerken, zodat hij een tweede leven krijgt in een gebruikte auto. We gaan zelfs zo ver dat we batterijmodules kunnen vervangen om ‘m een nóg langer leven te geven.”

Bij de Toyota bZ4X krijgt elke nieuwe eigenaar ook een EV rijtraining, zodat je de auto optimaal leert kennen en te gebruiken. “Na twee weken krijgt de eigenaar een coach op bezoek die ervoor zorgt dat je de SUV op een zo efficiënt mogelijke manier gebruikt, maar ook dat je zo goed mogelijk laadt. De zogeheten Toyota Oplaadservice staat ook zakelijke rijders bij. En de coaching kan je bijvoorbeeld gebruiken voor een nóg grotere actieradius. We kunnen zorgen dat ze tot wel 30 procent extra uit de auto kunnen halen.”

Er zit bij Toyota dus een hele strategie achter, waar je als rijder van de nieuwe bZ4X geen omkijken naar hebt en compleet ontzorgd wordt. Met daarbij een indrukwekkende tien jaar garantie voor een gerust gevoel. Toyota doet de rest.

Boek nu een proefrit.